پسته وبهبود پروفایل خطر متابولیکی درافراد مبتلا به پیش دیابت

محققان اسپانیایی به بررسی رژیم غذایی غنی شده با پسته و فواید آن در به تأخیر انداختن ابتلا به پیش دیابت و بهبود پروفایل خطرات متابولیکی در بیماران مبتلا به پیش دیابت پرداختند.

 آنها در یک کارآزمایی بالینی تصادفی از سال 2011 تا 2013، 54 بیمار مبتلا به پیش دیابت را  که دو نوع رژیم غذایی: رژیم غذایی غنی شده با پسته(PD) و رژیم غذایی کنترل (CD) را درمدت 4 ماه بصورت متقاطع رعایت کردند، بررسی نمودند.

دو دوره ی زمانی این مطالعه به مدت 2 هفته به عنوان زمان washoutبا هم فاصله  داشت. این دو رژیم  ازنظر کالری ومقدار پروتئین، فیبر واسیدهای چرب اشباع با یکدیگر مشابه بودند.

 دررژیم CD،55 درصد از کالری کل توسط کربوهیدرات ها و 30 درصد از چربیها تأمین شد، درحالیکه در رژیم  PD، 50 درصد از کل کالری از کربوهیدرات ها و 35 درصد از چربیها تأمین گردید. این رژیم شامل مصرف 57 گرم پسته در روز بود. نتایج بدست آمده نشان داد در رژیم PDدرمقایسه  با رژیم  CD(کنترل) مقدار قندخون ناشتا، انسولین و میزان مقاومت  به انسولین بر اساس HOMA(مدل ارزیابی همواستازی ) بطورقابل توجهی کاهش می یابد. اگرچه مقدار هورمون شبه گلوکاگون- 1 با رژیم  PDافزایش می یابد اما فیبرینوژن، oxidized LDL،platelet factor 4و سایر نشانگرهای خطر کاردیومتابولیکی نسبت به رژیم CDکاهش قابل توجهی نشان می دهد.(p <0.05) پس از مداخله ی تغذیه ای با پسته، mRNAمربوط به اینترلوکین6، تا 9 درصد کاهش می یابد.همچنین بیان ژن resistanدرلیمفوسیتها  تا 6 درصد کاهش می یابد (p <0.05برای PDدربرابر.(CD

علاوه براین درطی رژیم PDجذب سلولی گلوکز درلیمفوسیتها تا 78.78درصد کاهش یافت (p=0.01برای PDدربرابر CD) و بیان  SLC2A4تا 69 درصد در رژیم  CDافزایش می یابد(p=0.03برای PDدربرابر CD). محققان نتیجه گیری نمود که این اطلاعات نشان دهنده ی تأثیر مصرف پسته درکاهش گلوکز وانسولین است.

منبع: www.diabetesincontrol.com